Напоследък е много популярно да се говори за така наречената ”кармична астрология”, съответно и ”кармичен хороскоп”, затова реших да напиша тази кратка уводна статия.
В
индийската астрология трите водни знака (съответно дома) се наричат ”мокша
трикона”. Това са домовете от водния тригон – така звучи по-разбираемо за
всички, които не са запознати с терминологията от ведическата астрология. Те са
свързани с процеса на освобождаване от оковите на материалния свят и
материалните привързаности. Има го и в модерната западна астрология, вероятно
заимствано като концепция от ведическата. В превод от санскрит мокша означава
нашата крайна цел, т.е. да се освободим от всички материални привързаности и
емоционално-ментални фиксации, преди да напуснем физическия свят и да продължим
своето пътуване в духовния.
В
този контекст индийците разглеждат с повишено внимание планетите, разположени в
два зодиакални знака. Счита се, че те дават по-изявени, така да се каже, кармични
ефекти. И това са Водолей и Скорпион – с изричното условие, че се разглеждат позициите
в хороскопа, построен по ведически сидерален Зодиак и анализиран с методи от
ведическата астрология.
В
интерес на истината не съм попадала на по-задълбочена обосновка на това
твърдение. За знака Скорпион мисля, че е ясно – той е част от мокша трикона. И
като мунданно съответствие има управление върху осми дом в хороскопа, който има
отношение към кармата от минали животи (това е окултен дом).
За
Водолея няма разяснения. В тази връзка ми идва на ума, че според ведическата
традиция Лунните възли също имат управление върху тези два знака – Раху като втори
управител на Водолей и Кету като втори управител на Скорпион. А те, както
знаете, носят кармична символика. В допълнение към това се разглеждат и планетите в ретроградна фаза, ако има такива в хороскопа. Има и безброй специфични комбинации, които също могат да показват определени кармични ефекти, но те са съобразени със спецификата на ведическата култура и с тамошните религиозни възгледи (така наречените доши, да не се бъркат обаче с дошите в аюрведичната медицина; на санскрит "доша" означава дисбаланс, дефект).
Тук
ще отворя една скоба и ще добавя, че според античната херметична традиция във
Водолей и Скорпион (сидерални позиции) се намират някои от така наречените
свещени градуси. Те обаче не носят задължително ”ангелски” характер. На
практика съм забелязала, особено имайки предвид духа на нашата епоха (Кали Юга),
че индивиди с такива градуси могат да преминат – къде осъзнато, къде не чак
толкова – и към тъмната страна на духовността и езотериката. Тогава знанието се
използва с непочтени цели, за лични облаги или подхранване на егоистични мотиви
и амбиции, за придобиване на власт и влияние.
Индийците
също са на мнение, че някои от накшатрите (лунни стоянки) в днешни времена се
изявяват с повече негативни характеристики, т.е. откъм сенчестата си страна. Всяка
накшатра има своята тъмна и светла страна, макар и да има накшатри, които носят
по-изразен ”демоничен” оттенък. Но те нерядко даряват индивида и с повече
способности в окултната сфера.
При
ведически анализ на хороскопа се обръща внимание дали има планети в горепосочените
два знака и какви са те, как са поставени и аспектирани. Разглеждат се
позициите както в основната карта Раши (D1),
така и в производната карта Навамша (D9). Никой
сериозен анализ при ведически астролог не минава без разглеждане на Навашма –
тя показва какви ще са ефектите на планетите в основната карта. Това е нашата
вътрешна карта, така да се каже, и показва нашата скрита същност. Някои
астролози са на мнение, че нейните ефекти, извън контекста на брака и
партньорските връзки, започват по-силно да се усещат и разгръщат през втората
половина на живота, след 36-годишна възраст нататък. Други считат, че Навамша
се изявява през целия ни живот.
Също
така при индийците се среща мнение, че планети в знака Скорпион (съобразно
тяхната естествена природа и сигнификация) показват къде човек е склонен да
допуска най-много грешки. А от кармична гледна точка тези грешки могат да бъдат
свързани и с постъпките на някой наш близък, роднина (в контекста на тяхното
влияние върху нашата съдба). В индийската астрология, както и в модерната
психологическа, има концепция за родова и семейна обусловеност. Има множество
конфигурации, които дават информация за причинно-следствените връзки, а от
гледна точка на кармата и семейните обусловености се разглежда производната
карта Двадашамша (D12). По нея също
така може да се съди и за влияния от ранното детство и обкръжение на човека –
какъв отпечатък носим от миналото. На по-фино ниво кармичните ефекти в
хороскопа са показани в производната карта Шаштйямша (D60),
но това е карта от по-висок ранг, която изисква много точен час на раждане и
прецизна ректификация, която задължително се извършва с ведически методи, ако
се прави анализ от ведически астролог по Джьотиш.
В
заключение ще добавя, че във ведическата астрология кармата носи съвсем
конкретни измерения и астрологически могат да се видят нейните проявления в определени сфери от живота, тя не е само абстрактно понятие и модерна дума, с която
напоследък много се спекулира сред астролозите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар