Както вероятно ви е известно, в съвременната западна астрология има различни методи за определяне на доминанти в хороскопа, а като управител (господар) на хороскопа обикновено се разглежда планетата, която има управление върху изгряващия знак, тоест Асцендента. В психологическата астрология това може да бъде някоя от транссатурновите планети.
В
античната астрология се използва съвсем различен подход. Управителят на Асцендента
несъмнено играе важна роля в хороскопа и това може да бъде само планета от
септенера. Наред с това управление върху изгряващия знак могат да имат повече
от една планета – според есенциалните достойнства, които имат там. Отделно от
това съществува концепция за така наречения Алмутен – това е планета, която в
голяма степен определя духовните и душевните качества на индивида, неговата
менталност, неговата посока в живота, не само неговия характер и темперамент.
Този
астрологичен метод се е използвал още в античността и сам по себе си може да се
разглежда като алтернатива на съвременната система за пресмятане на така
наречения краен диспозитор с помощта на диспозиторни вериги, с която вероятно
повечето от вас са запознати.
Алмутенът
се изчислява, като се вземат предвид само планетите от септенера, тоест се
използват само планетите до Сатурн включително (двете светила и петте планети).
Определя се балът на всяка една планета в петте хилегиални места в хороскопа: Слънцето,
Луната, Асцендентът, Фортуна, преднаталната Сизигия.
В
допълнение към горенаписаното добавям частичен превод на статия на Кристофър
Уорнък – астролог от традиционното направление:
Както
казва Агрипа: «Древните философи ни учат да изследваме природата на Гения (Ангела
пазител) на всеки човек според звездите, тяхното влияние и аспекти, които имат
сила в рождения хороскоп на всеки човек; ала техните съждения са толкова
различни и отклоняващи се едно от друго, че е много сложно да се разкрият тайните
на небесната сфера с помощта на техните напътствия.»
Порфирий
определя Гения на звездата (планетата), която е господар на генитурата, докато Фирмикус
Матернус го прави въз основа на едно от двете: или планетата, която има
най-много достойнства, или планетата, в чийто дом (обител) Луната е преминала
след дома, в който се е намирала по време на раждане. Халдеите обаче са
определяли Гения, вземайки Слънцето и Луната. Други [астролози], както и повечето
юдеи, са считали, че той трябва да се търси в някоя небесна сфера или във
всички. Някои са търсели добрия Гений в 11ти дом, затова са го наричали ”домът
на Добрия Дух”, а злия Гений – в 6ти дом, който затова се нарича ”домът на Злия
Дух”.
Авторът
на посочената статия изразява съгласие с мнението на Робърт Золер относно това,
че личният Даймон или Ангел пазител се определя посредством метода Алмутен
Фигурис, чиято схема за изчисление е представена в ”Книгата за ражданията” на Ибн
Езра. Планетата, която получава най-висок бал, се счита за Алмутен на хороскопа.
Алмутен
Фигурис несъмнено е свързан с личния Ангел пазител. Ямблих в ”Мистериите на
египтяните, халдите и асирийците” посочва, че личният Даймон може да бъде
определен по наталната карта.
Ямблих
споделя, че «този [даймон] присъства като прототип преди момента на слизане на Душата
в света на проявеното битие. След като Душата го избере за свой водач, [даймонът]
веднага започва да се грижи за изграждане на жизнения потенциал, и когато той снизхожда
в тялото, той се свързва с тялото и става пазител на неговата жизнена програма.
Той също така поема управление върху частния живот на Душата, и независимо от изводите,
до които ще стигнем по пътя на умозаключенията и разсъжденията, той ни свързва
с тези принципи.»
Няма коментари:
Публикуване на коментар