В тази публикация ще ви запозная с един от астролозите от античната елинистична епоха. Хефестион е гръцко-египетски астролог, живял през първата половина на 5 век в Тива. Предполага се, че е изповядвал християнство. Около 415 г. е написал голям компендиум (сборник) “Апотелесматика”, състоящ се от три книги, в чиято основа са залегнали трудовете на Птолемей и Доротей Сидонски.
Ето какво казва Хефестион за управителите на триплицитетите. Текстът вероятно е бил написан в поетична форма, запазен е същият стил и в превода от старогръцки.
”Овен
и Лъв, развяващ грива, Стрелецът с неговия Лък
се
подчиняват на Хелиос през деня и на Зевс през нощта,
в
поредицата ужасният Кронос е получил трето разпределение.
Върху
Телец, Дева и Козирог властва през деня Родената от пяна [Афродита], а през
нощта небесната Селена,
а
трети след тях е богът, който управлява войните.
И
в настоящото получи място и дете на Майя [Хермес].
В
Близнаци, Везни и Водолей Файнон [Кронос] е взел дневната половина,
Аргус
[Хермес] – нощната, синът на Кронос [Зевс] е взел последната от тях.
Рак,
Скорпион и дори Риби, последни сред всички, са дадени на Киприс [Афродита] да
ги владее през деня, и на Пироис [Арес] през нощта,
а след двете сияйни се издига царицата Селена.”
Тук
бих искала да отбележа, че триплицитетните управители също са част от
изгубеното древно знание. Понастоящем те не се използват от съвременни
астролози, които практикуват модерни направления. Според Доротей всеки
триплицитет се управлява от три планети – дневен, нощен и смесен управител. При
по-късни автори се говори за двама управители (т.нар. тригонократори) – дневен
и нощен. Използването на триплицитетни управители е един от базовите принципи в
античната астрология, който задължително присъства в арсенала на традиционния
астролог.
В
предисловието към превода на ”Апотелесматика” на Хефестион от екипа на проекта
Хиндсайт е направено кратко сравнение между двете водещи школи в античната
елинистична астрология – школата на Птолемей и школата на Доротей Сидонски. Компендиумът
на Хефестион включва синтез на двете школи.
Разликите
между тези две школи са многобройни, тук може да се изброят някои по-съществени
от тях. Астрологията на Птолемей се основава преди всичко върху естествената
сигнификация на планетите. Слънцето се свързва с честта, Венера – с красотата и
любовта, Марс – с войната, Юпитер – с богатството, и т.н. Домовете се използват,
но тяхната роля не е чак толкова подчертана. Хелиакалната фаза на планетата, източна
или западна, в комбинация с апликация и сепарация към други планети има
по-голяма значимост спрямо нейната домова позиция
Птолемей
широко е използвал достойнствата, като ги комбинира при определяне на това коя
планета има управление върху различните места в хороскопа. По-късната концепция
за Алмутена произтича директно от Птолемей. Петте достойнства на Птолемей включват
домицил, екзалтация, триплицитет, терма и фаза или конфигурация. Използването
на жребии, известни като “арабски точки”, се ограничава само до жребия Фортуна [при
което започва да се използва само дневна формула, а не реверсивна; изначално
повечето жребии са с дневна и нощна формула].
От
друга страна, Доротей широко използва домовете по начин, който е добре познат на
съвременните астролози. Използването на аспектите също е по-задълбочено, отколкото
при Птолемей. Той разглежда достойнствата на планетите подобно на Птолемей, но
не използва тяхна комбинация за определяне на управител или алмутен. Любимото
му есенциално достойнство е така нареченият триплицитет, който за него е
най-значимото достойнство. Докато при по-късните западни астролози триплицитетът
се разглежда като достойнство със средна степен на значимост, за Доротей не е било
лишено от логика да му отреди водеща роля, тъй като достойнството по триплицитет
идва от комбинацията на достойнства по домицил и екзалтация. Това само по себе
си е вид достойнство за определяне на алмутен. Фактически бихме могли да
твърдим, че според Птолемей използването на есенциалното достойнство по
триплицитет в комбинация с достойнство по домицил и екзалтация е било
прекомерно. Доротей също така използва голям арсенал от жребии в допълнение към
жребия Фортуна. Като изключим акцента върху достойнството по триплицитет,
Доротей повече се доближава до астрологията от епохата на Средновековието и
Ренесанса, отколкото Птолемей. Дори след реформите, извършени в епохата на Ренесанса,
за да може да се доближи астрологията до онова, което се е считало за система
на Птолемей, западната астрология продължава да бъде повлияна повече от школата
на Доротей, отколкото на Птолемей.
Хефестион
с неговия синтез на Птолемей и Доротей е оказал забележително влияние върху Гръцкия
свят. През Византийския период са били
написани някои коментари за неговата работа. Но вероятно той не е оказал съществено
влияние върху арабската астрология. Към момента, когато се е извършвала изследователска
и преводаческа работа в рамките на проекта Хиндсайт, не са били открити
позовавания на Хефестион, макар че има множество позовавания на Птолемей,
Валенс и Доротей. Очевидно неговият компендиум никога не е бил превеждан на
арабски език.
Няма коментари:
Публикуване на коментар