В тази статия ще ви запозная с още един античен астролог от елинистичната епоха – Антиох от Атина. Оскъдната информация, която е налична за него, е взета от други автори, които споменават за този астролог. Въз основа на авторите, които той цитира, както и онези, които цитират него, може да се направи предположение, че Антиох е живял през втората половина на 2 век след Христа – след Птолемей и преди Антигон от Никея. Въз основа на това, което споменават за него по-късни автори, става ясно, че Антиох е бил сред най-влиятелните антични астролози. Този извод може да се направи с оглед на това, че го цитират по-късни автори, сред които са Анонимния от 379 година, Хефестион от Тива, Палхус, Фирмикус Матернус, Порфирий и Реторий. Около 500 г. сл. Хр. Реторий Египетски е включил в своя астрологичен сборник голяма част от трудовете на Антиох.
Тук
представям на вашето внимание кратко изложение за седемте блуждаещи звезди.
-Кронос,
както казват, има управление върху временни въпроси, дава валежи и захлаждане.
Когато е в добра конфигурация, носи полза на родения, дава прираст. В
неблагоприятни конфигурации носи нещастия. Наричат го Файнон.
-Зевс,
както казват, има власт над величието, добрата слава и достойнството. Наричат
го Фаетон.
-Арес
има огнен цвят, управлява кръвта в нашето тяло и половия нагон, причинява гняв,
желание и дава смелост. Наричат го Пироис.
-Слънцето
има власт над диханието и душата, както и върху движението. Наричат го Аполон.
-Хермес,
имайки предвид, че при сближаване със Слънцето той се вижда по-рядко, има
управление върху практичния ум, речта, разбирането и т.н. Наричат го Стилбон.
-Афродита,
когато се намира около Слънцето и е с висок магнитуд, дава миловидност,
непорочност, привързаност и еротична любов. Наричат я Фосфорос.
-Луната,
която е по-близо до Земята, пренася светлината на звездите и управлява
околоземната сфера, има власт над човешкото тяло. Тя прави седем фази със
Слънцето. Наричат я Селена.
Нека
също така се запознаем с мнението на Антиох относно противоположните места на планетите
(на старогръцки: enantiōma), тоест каква е била философската обосновка на това
понятие в античността – обител и заточение.
«Защо
домицилът на Слънцето и Луната е противоположен на домицила на Кронос? Това е
защото Слънцето и Луната са светила в Космоса [под Космос са разбирали
Слънчевата система], докато Кронос е властелин на тъмнината. Оттам светлината
винаги противостои на тъмнината, а тъмнината противостои на светлината. По
същия начин, защо домицилът на Хермес е противоположен на домицила на Зевс, а
домицилът на Зевс противостои на домицила на Хермес? Това е защото Зевс
управлява притежанията и материалното благополучие, докато Хермес има власт над
дискусиите. Мисловната способност винаги презира и противостои на желанието за
притежания, а материалното благополучие противостои на мисловното начало. По
същия начин, защо домицилът на Арес е противоположен на домицила на Афродита?
Това е защото Афродита е господарка на всякакво желание, наслада и удоволствие,
докато Арес има власт над всякакъв страх, над войната и страстта. Всичко
сладко, желано и приятно е противоположно на страшното, страстното и
полемичното.»
След
това авторът говори за смесване на качества и какъв резултат се получава: «Защо
тогава Арес заедно с Афродита води до прелюбодеяние? Съмнително е, че всяко
прелюбодеяние включва в себе си удоволствие и страх, тоест Арес и Афродита. По
същия начин вижте как Афродита общува с Кронос и прави родения лишен от семе [има
се предвид стерилност, малобройно потомство], без късмет с децата, порочен и
неженен, заради смесване на природата на двете. Причината е в следното: тъй като
Кронос е студен и сух по своята природа, и макар че единият от горепосочените е
студен и сух, това, което е приятно и дава плодове, е диханието [препратка към
философията на Аристотел: говори се за елемента въздух, който е топъл и влажен
за разлика от студено и сухо качество; качествата топло и влажно се разглеждат като
фактор, обуславящ фертилността], как той [Кронос] ще стане онова, което дава
деца, и как ще има приятен брак предвид това, че е стара и зла звезда?»
Както
виждате, зад всеки астрологичен постулат в античността е стояла философска
концепция, свързана с първичната природа, качествата и сигнификациите на
планетите. Есенциалните достойнства и слабости на планетите не са се определяли
на случаен принцип.
Няма коментари:
Публикуване на коментар