Напоследък е много популярно сред повечето астролози да се говори за карма, вибрации и духовни нива в хороскопа. А толкова ли е лесно те да бъдат определени астрологически? В традиционната (антична) астрология редица автори са разглеждали този въпрос по един различен начин. Освен оценка на темперамента също така се прави оценка на същностните характеристики на натива, т.е. каква е душата му, каква е менталността му, от какво се ръководят неговите реакции и постъпки, какво най-силно го мотивира. Така че не може да се каже, че традиционната астрология е неспособна да направи психологически портрет, просто инструментариумът е различен и един такъв анализ има малко по-различен фокус и съдържание (не се говори за ”нива” и ”проработки”).
В
Апотелесматика на Хефестион от Тива се казва, че за оценка на качествата, които
са повече свързани с менталната и рационална компонента на човешката личност,
се разглежда Меркурий, а що се отнася до качествата, които са ирационални и
повече присъщи на характера, за тях отговаря Луната – с какви звезди (планети)
е свързана в сепарация и апликация. Също така се взема под внимание в кой
зодиакален знак са разположени Меркурий и Луната, какви планети имат най-силно
влияние върху тях, както и техните конфигурации със Слънцето и ъглите в
наталната карта.
Ако
разгледаме конфигурациите на Луната и Меркурий, след като определим и Алмутена
на Хороскопа, бихме могли да съставим що-годе достоверна оценка за личността от
гледна точка на такива компоненти като вроден темперамент, менталност,
емоционалност и вътрешна мотивация.
Що
се отнася до тъй наречените нива на проработка, такова понятие няма в
традиционната астрология. В съвременната психологическа астрология, където се е
наложило това схващане, за жалост липсва инструментариум за оценка на
въпросните нива, т.е. не може със сигурност да се каже, на база аспекти,
конфигурации и знакови позиции в хороскопа, на какво духовно и еволюционно ниво
се намира човекът. Авесалом Подводни (руски астролог, който по-скоро е известен
с философския си начин на мислене, изложен в неговите астрологични книги) преди
в началото на милениума беше много нашумял с неговата теория за проработките. От
него е дадено описание какви проявления могат да се очакват от знака или
планетата в зависимост от нивото на проработка – ниско, средно или високо. Но
липсва какъвто и да било астрологичен инструментариум за преценяване на
съответните нива. Това отпраща всички подобни дискусии, относно нива и
вибрации, в сферата на абстракциите и словесните еквилибристики.
Ако
все пак говорим за духовно и еволюционно ниво на развитие на душата, това
учение е присъствало в античната сидерална (звездна) астрология, в тази връзка
следва да се спомене и херметичната доктрина. Проследява се както в античната
вавилонска, така и в античната египетска астрология, като и двете са били
ориентирани към наблюдаване на астрономически явления. По-нататък, когато
вавилонско-халдейската традиция се слива с елинистичната, и постепенно се
развива наталната хороскопна астрология от нейната рудиментарна форма в
по-многопластов анализ, започват да се прилагат различни техники за оценка на
качествата на душата, към какво ще се стреми в земния си живот. Но оценка на
духовното ниво, дали е ниско или високо, трудно може да се направи с методите от
модерната психологическа астрология поради простата причина, че липсва
астрологичен инструментариум за определяне на въпросните нива. Ако вземем
натална карта на абсолютно непознат човек, когото никога не сме виждали и
нямаме никакви наблюдения относно неговите реакции и житейски възгледи,
резултатът с тъй наречените проработки ще клони към нула, т.е. няма да сме в
състояние да определим духовното му ниво, стъпвайки на солидни астрологични
аргументи.
Идеята
за еволюционното развитие на душата и за скрития кармичен багаж
(причинно-следствени връзки) е много по-задълбочено и детайлно разгледана във
ведическата (индийска) астрология, в чиято основа е залегнала много древна
философска система от вярвания и възгледи. В античната елинистична и
персо-арабска астрология няма дефиниция и споменаване за ”карма”, но има концепция
за съдба и предопределеност. В основата на ранната гръцка астрология са
залегнали принципи от херметичната философия.
Наред
с древното ведическо познание, с еволюцията на душата и духа се е занимавала античната
гръцко-египетска астрология, след постепенното развитие на хороскопната
астрология. Тогава все още се е използвал неподвижният (звезден) Зодиак, като
всяко съзвездие и негова част има дълбок мистичен и сакрален символизъм. В този
контекст, като своеобразни орисници са се разглеждали божествата, управляващи
36те декана (деканите идват от Египет), а това са били звездите и съзвездията,
които са съизгрявали заедно със зодиакалните знаци, отбелязвайки часа, т.е.
момента на раждане. По-подробно с божествата, управляващи античните декани,
можете да се запознаете в една от статиите ми в блога.
Няма коментари:
Публикуване на коментар